Възглавници: Колко трябва да спим

Ads 468x60px

Колко трябва да спим

Точен отговор на този въпрос науката все още не е дала.Проведени са много изследвания в различни точки на света и върху хора с различен социален статус и различна възраст.Така като няма универсален номер за обувки така и няма вълшебна формула която да ни покаже колко време е правилно да спим.
Можем само да се позовем на няколко мащабни проучвания извършени в Япония и Великобритания.На базата на тези проучвания може да се стигне до приблизителната вярна формула за най-здравословния и полезен сън.

Защо приблизителна формула ?

Защото зависи и от много други странични фактори.Примерно  в много случай тинейджърите спят по 9 часа но въпреки всичко на сутринта се чувстват уморени.Всички знаем за различните им състояния в който изпадат в тази възраст.Който преминават от ярост до радост.Затова е много трудно да се даде правилна формула колко часа трябва да спим.Възможно е с по-малко часове да постигнем по-добра кондиция на следващият ден.

До какъв извод са стигнали Японците?

Изследването е проведено за период от 10 години и е проведено наблюдение на 110 000 човека.Тези хора се биле избрани внимателно от 45 различни области на Япония.Основната задача на това мащабно проучване е да се намери зависимостта между продължителността на сънят и здравето, както и съотношението межу часовете сън и продължителността на живота.

Японските учени са достигнал до следните изводи:

 С най-малко здравословни проблеми са хората който спят между 6,5 (шест и поливна) и 7,5 (седем и половина )часа на денонощие.  

Изследванията са показали че хроничната липса на сън ( сън от 4,5 часа на денонощие) поставя хората в рисковата група при който приблизителната продължителността на живота спада с  до 1/6.Или сметнато чисто математически ако приемем, че човек живее средно 100 години и спи в по-голямата част от живота си по 4,5 часа на денонощие то средната му  продължителност на живота му ще бъде 83 години. Обяснението е че организмът се е нуждаел от повече "ресурс" за възстановяване и се е изхабил по-бързо.

Учените са стигнали до много интересно заключение за "сънчовците" който спя по 9,5 часа на денонощие.Оказва се че според тях смъртността при тази група е още по-голям.Няма логично обяснение за този феномен освен една логична зависимост а именно:
Спането от 9,5 часа на човек е последица от някакви други здравословни проблеми,който са фактор за по кратък живот. 

В крайна сметка Японските учени са стигнали до извода, че продължителността на съня на хората не е единственият и най-важният фактор а е съвкупност от продължителността, качественият сън и запазването на така нареченият БИОЛОГИЧЕН ЧАСОВНИК.
Във всеки от нас е заложен генетично този биологичен часовник, като формата, ритъмът и начина на събуждане са различни.Този  ритъмът на сън  класифицира хората  като  "сови"или "чучулиги".

Честото нарушавана ритъма на този "часовник" води до проблеми в сърдечно-съдовата и нервната система.Това са изключително сложни процеси протичащи в нашият организъм който се разглежда от ХРОНОБИЛОГИЯТА (науката която третира тези процеси). 

Мнението на Английските изследователи

През 2007 година британските учени публикуват резултатите на своя дългогодишен труд. Изследването е проведено в Лондон върху извадка от 10 308 човека работещи в офис като възрастовата група е била в диапазона от 35  до 55 години и са включени мъже и жени.

Изводите до който са достигнали са, че продължителността на живот на хората спещи средно по около 7(седем) часа е по-голяма спрямо другите.

Британските учени са установили,че жените страдат по-често от хронично недоспиване и средната продължителност на сън при тях е около 5 часа.

Учените съветват да се обръща внимание не само на количеството но и на качеството на съня.Много е трудно с няколко думи да се определи какво е качествен сън.По принцип според 
пациентите участващи в експеримента сънят е качествен тогава когато на сутринта се честват отпочинали и заредени с енергия.
С казаното до тук става ясно следното :
Дали си в Япония или Европа хубаво е да се спи около 7 (седем) часа на денонощие и да се стараем сънят да бъде качествен.Качествен обаче трябва да си го направим сами.Не твърдя ,че непременно трябва да си смените възглавниците и матраците а само,че е важен фактор.
                                Сами си решете какво да правите !




1 коментара:

Анонимен каза...

hm...:) 6 ili 8 4asa spored men ...i stranno kak vinagi ima budni komshii po rannite zori...a saga za zimniq san sam na mnenie 4e ot 20:30 do 4:00 ili 5:00 e absoliutno dostata4no po printsip :)

Публикуване на коментар